Екологічна грамотність та здорове життя

Екологічна грамотність та здорове життя


Уміння:
− дотримуватись правил безпеки життєдіяльності під час виконання навчальних експериментів, у надзвичайних ситуаціях природного чи техногенного характеру;
 − визначати причино-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на екологічний стан довкілля;
 − аналізувати проблеми довкілля і визначати шляхи та брати участь у їхньому вирішенні;
 − оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини і безпеки довкілля.
 Ставлення: 
− готовність брати участь у природоохоронних заходах; 
− самооцінка та оцінка поведінки інших стосовно можливих ризиків для здоров’я;
 − ціннісне ставлення до власного здоров'я та здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки;
 − усвідомлення важливості ощадного природокористування, потенціалу фізичної науки щодо збереження довкілля. 
Навчальні ресурси: навчальні проекти здоров'язбережувального та екологічного спрямування.

Розв’яжи задачу екологічного змісту:

№1
Що для землеробства екологічно "вигідно" - малосніжна, чи багатосніжна зима?

№2
Налипання мокрого снігу до дротів ліній електропередач може призвести до їхнього обриву, що скворює небезпеку для життя. Чи можна швидко позбутися налипання снігу?

№3
Для видалення льоду з електричних проводів залізничної магістралі по дротах пустили струм. Сила струму в дротах 450 А. Скільки льоду за температури 00 С плавилося щохвилини? Напруга лінії 600В, ККД наведеного способу очищення дротів 50%.

№4
Як пояснити достатньо грізне природне явище - сповзання сніжних лавин з гір?

№5
В Україні є два моря,які є сполучними посудинами - Азовське і Чорне. Причому одне майже прісне, а інше солоне. Чи не може вода перетікати з одного моря в інше через Керченську протоку й згубно позначитися на житті морського світу?

№6
Питної води на Землі в багатьох країнах не вистачає. Її доводиться одержувати з морської води або випаровуванням, або замороженням. Який спосіб вигініший?

№7
На одному із заводів для охолодження сталі було потрібно 340 кубічних метрів води. Спробували охолоджувати окропом - втрата води зменщилася в 22 рази. Чому?

№8
Скільки кубометрів газу виділяється в місті, забруднюючи довкілля, якщо автомобіль - таксі витратив за день 20 кг бензину? Густина газу за температури 00 С  дорівнює 0,02 кг/ м3.

№9 
Менделєєв говорив, що спалювати нафту і бензин - все одно, що спалювати асигнації. Зараз на вулицях міст з’явилися автомобілі на водні. Яка перевага цього пального?

№10
Чому вітрові і сонячні електростанції не широко використовуються в енергетиці?Чи властиві екологічно небажані фактори гідроелектростанціям?

№11
У припливних електростанціях (ПЕС) гребля перекриває вхід у затоку й турбіну приводить в руж водою, що надходить на її лопоті піцд час припливу. Як використовувати для ПЕС енергію відпливу?

№12
Розгніваний носоріг масою 2 т переслідує зі швидкістю 50,4 км/год мотоцикліста, що рухається зі швидкістю 25 км/год протягом 5 с. Чи наздожене він мотоцикліста? Чому дорівнює імпульс носорога в момент переслідування?

№13
Чорний стриж летить із місця гніздування в район полювання й назад зі швидкістю 160 км/год. Скільки часу витратить він на свій політ, якщо уздовж траєкторії польту дме вітер зі швидкістю 40 км/год. Відстань між пунктами переміщення стрижа 600 км.

№14
Яку енергію має африканський слон, що біжить зі швидкістю 40 км/ год, маса якого 4,5 т?

№15
Як кит занурюється й спливає на поверхню?Направляючи своє тіло в глибину океану могутнім рухом хвоста, потужність якого 360 кВт, кит за швидкості 36 км/год досягає глибини 1000 м. Яка відбувається при цьому робота?

№16
Кашалот, що має 60 т, може зануритися на глибину 1000м. Обчисліть вироблений на цій глибині тиск на нього, враховуючи, що густина морської води 1030 кг/ м3


На сучасному етапі розвитку природничо-математичної освіти розв’язування і складання навчальних задач  в сучасній природничо-науковій освіті розглядається науковцями не тільки з позицій завдань традиційного формування наукових понять у діяльнісному підході, але і розв’язування навчальних і реальних практичних проблем, завдань розвитку як конвергентного, так і творчого, креативного і дивергентного мислення (Л.М.Фрідман, А.І.Павленко та ін.).
На сьогодні, в умовах загострення екологічної кризи для людства, потреба у постійному творчому розпізнаванні, постановці і розв’язуванні як очевидних, так і неймовірно складних і прихованих екологічних проблем на уроках фізики стрімко зростає (проблеми екологічної безпеки і відповідних впливів для життєдіяльності людини; зниження техногенного навантаження на природу і людину; адаптація людини в кризових екологічних умовах, зокрема після техногенних катастроф, наприклад, на Чорнобильській АЕС та ін.). На мій погляд, ефективною технологією формування екологічної компетентності, як фундаментальної основи екологічної культури учнів слід вважати саме розв’язування і постановка навчальних завдань і задач екологічного спрямування. Така технологія безпосередньо ґрунтується і пов’язана з узагальненою освітньою технологією проблемного навчання, «задачною» технологією, проектною технологією та технологією розвитку дивергентного, креативного (творчого) мислення учнів на прикладі екологізації змісту предметів природничо-наукового циклу старшої школи. Необхідно визнати актуальність і важливість підготовки старшокласників у навчанні природничо-науковим дисциплінам до творчої за змістом самостійної постановки і розв’язування екологічних задач, в основі яких є екологічні проблеми. Відповідні ціннісні орієнтації, знання, вміння і навички старшокласників є важливим засобом формування їх екологічного мислення, компетентності та екологічної культури. задачі, Дидактичні матеріали з фізики повинні доповнюватися творчими завданнями на їх самостійне складання учнями, моделювання відповідних процесів у природі, екологічних експертиз і проектів і т.п., що в більш повній мірі відповідатиме завданням формування екологічного мислення. При цьому цілепокладаючий і цілеутворюючий екологічний характер задач і завдань робить їх «наскрізними» для таких завдань. Такі завдання у вигляді міні-проектів, з погляду на їх інтегративний і міжпредметний характер, доцільно також реалізувати у формі виконання творчих учнівських проектів. Основою для складання задач і задань з екологічним змістом, як правило, є безпосередньо реальні життєві ситуації і екологічні проблеми. Наприклад, екологічна ситуація із забрудненням повітря на міських вулицях може стати предметом розгляду після вивчення теми «Теплові двигуни»  після чого будуть з’ясовані як комплекс причин цієї екологічної проблеми, так і можливі шляхи її розв’язання. Наведемо приклад навчальної задачі комплексного характеру з екологічним змістом, у постановці і розв'язанні яких брали учні старшокласники в процесі роботи над навчальним проектом, а консультантами були вчителі предметів природничонаукового циклу. ○ Чому збільшення викидів так званих “парникових” газів (метан, вуглекислий газ та деякі інші) у атмосферу Землі може привести до глобального потепління клімату? Поясніть чому згадані гази мають дістали назву «парникових»? (10 клас. Фізика. Географія. Хімія.). Відповідь: «Парникові гази» пропускають сонячне випромінювання до поверхні Землі, що призводить до її нагрівання, і затримують інфрачервоне випромінювання. За аналогією дії прозорих матеріалів, що використовуються у парниках. Для моделювання може бути проведений дослід: закриту пластикову пляшку у горизонтальному стані з невеликою кількістю води залишити на сонячному місці. Через кілька хвилин на незмоченій внутрішній поверхні пляшки з’явиться роса, що свідчить про «потепління» всередині пляшки. А.І.Павленко відносить розв’язування і складання задач до узагальнених дидактичних технологій. Задачний підхід, як стверджує дослідник, збагачений сучасними теоретичними наробками в умовах технологізації навчання, нині знаходить реалізацію у задачній технології навчання. У такій технології задача є завершальною ланкою у ланцюжку: навчальна ситуація → навчальна проблемна ситуація → навчальна проблема → навчальна задача. Під час постановки (складання) задачі вчителем або учнем цей ланцюжок відтворюється у повному об’ємі. Таким чином, відзначимо, що задачна дидактична технологія безпосередньо пов’язана з розглядом навчальних проблем. Для випадку розв’язування задач з екологічним змістом – навчально-практичних екологічних проблем. Екологічний зміст, як правило, слугує в задачі сюжетним контекстом, або практичною конкретизацією фізичної, хімічної, географічної чи біологічної задачі.

Урок - ділова гра "Усі секрети Чорнобиля"

Немає коментарів:

Дописати коментар